maandag 21 november 2016

Dag 9 en 10 op de Yangtze rivier

Dag 9 en 10
maandag 24/10 en dinsdag 25/10

Al een week is er voorbij van onze reis en die is echt voorbijgevlogen. Tijdens een georganiseerde rondreis ga je veel bezichtigen en dingen doen maar veel vrije tijd zit er niet zo in,maar dat hadden we ook niet echt verwacht. Vandaag stond er alleen een uitstapje met kleine bootjes op het programma en daarna kon je doen wat je wilde op de boot, maar 's morgens vroeg vaarden we eerst nog door de 3 kloven. Er stond een erg krachtige wind maar het mooie uitzicht maakte dat zeker goed.

Toen we door de kloven waren geraakt gingen we aanmeren voor onze volgende uitstap.Maar vooraleer we konden vertrekken werd er verzameld in het restaurant waar we onze badge kregen om van boord te gaan. Na een kleine wandeling over ijzeren bruggen /platforms die verschillende boten met elkaar verbonden kwamen we aan bij kleine typische Chinese bootjes. De plaatselijke gids vertelde over het harde leven in deze zijtak van de rivier de Yangtze. Niet alleen vertellen kon ze goed maar tijdens het boottochtje leerde ze ons ook nog meezingen met een Chinees volksliedje. Dat Chinezen er lang jong blijven uitzien bewijst de gids van het bootje,wij dachten dat ze rond de 20 jaar oud zou zijn maar als we haar moeten geloven was ze al 41 jaar.

Toen we terug op het cruiseschip aankwamen was het tijd voor het middagmaal en doordat we verder vaarden hadden we de rest van de dag vrij. Er werd met onze andere tafelgenoten een spelletje Uno gespeeld en zo werd het een aangename,plezierige middag. Na het diner was er een show in de bar maar daarvan lag het niveau niet erg hoog omdat de gasten zelf iets in elkaar moesten steken. Zo werd er onder andere gezongen door een man die dacht dat hij de Chinese versie van Pavarotti was, Amerikaanse gepensioneerden die een act deden van Tina Turner en een Australische bende die Waltzing Mathilda kwamen kwelen. Niet moeilijk dat men een cocktailke wil drinken want dat maakte het een beetje aangenaam.
Rond een uur of 11 kwamen we aan bij de sluis,spijtig dat het donker was want zo kreeg je een slecht beeld van wat er met de boot gebeurde maar dat het water snel steeg in de sluis dat konden we zien toen we op ons terras stonden en de kaaimuur snel voorbij zagen komen.

De volgende morgen konden we de dam gaan bekijken die hier al meer dan 10 geleden gebouwd werd en waarvoor er zoveel mensen moesten verhuizen.

Na het middagmaal stond er een excursie op het programma waarvoor je apart moest betalen en inschrijven. We meerden hiervoor aan bij een kleine kade en onder leiding van een plaatselijke gids deden we een heel mooie wandeling door een kloof. Tijdens het bezoek werd er uitgelegd hoe een trouwritueel in het oude China was. Er zat bv een meisje in een bootje liedjes te zingen terwijl de jongen muziek speelden. Aan het uiteinde van de kloof waren er een paar mooie watervalletjes en gingen daarna langs de andere kant terug. Het hele uitstapje gaf mij een groot Bokrijk gevoel waar ook tafereeltjes werden uitgebeeld van vroeger maar daarom was het niet minder mooi.

s'Avonds was het alweer ons laatste avondmaal aan boord van het cruiseschip en was het gelijk het captains farewel dinner. Iedereen was mooi uitgedost en na het aperitief werden er foto's gemaakt met de kapitein en zijn crew. Deze foto's en nog anderen die ze hebben genomen tijdens de uitstapjes kon je uiteraard kopen maar doordat we zelf over een gigantische reeks beschikken hebben we die foto's gelaten voor wat ze waren. In de eetzaal werden we steeds door hetzelfde meisje zeer goed bediend en daarom werd er tijdens het diner officieel afscheid van Abby genomen,want misschien hadden we daar de volgende dag tijdens het ontbijt geen tijd meer voor.

Na het eten werden de koffers verder ingepakt want ze moesten om 10 u klaar staan in de gang omdat  die alvast werden opgepikt zodat het van de boot gaan veel vlotter zou verlopen.