vrijdag 11 november 2016

Dag 6 X'ian

Dag 6 vrijdag 21 oktober

Vandaag was een redelijk rustige dag want we moesten 'maar' om 8 uur klaar staan in de lobby. Na een gevarieerd ontbijtbuffet vertrokken we met de bus naar een jadefabriek / winkel. Jade is een edelsteen die in China veel verwerkt wordt in juwelen en beeldjes. Na de korte  uitleg en de wandeling door atelier kregen we natuurlijk de gelegenheid om van dit fraais aan te kopen.

Daarna reden we verder door de stad X'ian en onderweg zie je goed dat het land in volle expansie is. Overal zie je grote flatgebouwen en andere wolkenkrabbers als paddenstoelen uit de grond rijzen en niet alleen in X'ian, maar in elke stad heerst een enorme bouwwoede.

Vooraleer we naar de echte beelden gingen reden we eerst nog naar een soort museum waar we uitleg kregen over het terra cotta leger,eigenlijk ging het meer over het maken van de kleine beeldjes die ,uiteraard ,in de bijhorende shop verkocht werden. Voor een 6000 yuan of een 800 € kon je zelfs een buste op ware grootte van jezelf bestellen die dan een 3 maanden later naar je werd opgestuurd. In hetzelfde gebouw kon je ook allerlei souvenirs en Chinees meubilair kopen. Voor mij hadden die shoppingadresjes niet gehoeven maar de reis organisatie zal er wel een deal mee gemaakt hebben dat zij met heel der bussen hier stoppen. Deze 'verplichte' stopplaatsen maakten misschien onze reis daardoor wel betaalbaarder. Hier was ook de plaats waar we gingen lunchen en voor de eerste keer kregen we eens iets anders dan rijst met allerlei Chinese gerechtjes, nu was het een buffet op Westerse wijze en iedereen vond het top, omdat wij het niet gewoon zijn om dagelijks 2x rijst te eten.

Na het eten reden we naar het echte terra cotta leger en  onderweg kwamen we nog veel stalletjes tegen die granaatappels verkochten want dit is hier de streek die bekend staat voor deze vruchten.

Bij het complex waar al die soldaten staan,kregen we ons inkomticket en konden we ze gaan bekijken. Het terracottaleger zijn beelden van klei die gemaakt zijn een 200 jaar VC en die dienden om de keizer na zijn dood te verdedigen tegen aanvallers. Tot in 1974 waren deze vele beelden nog niet gekend en hebben ze al die tijd onder de grond gezeten ,tot men toevallig op een beeld stootte omdat een boer een waterput wilde graven. Daardoor hebben ze ontdekt dat er  nog veel meer al die tijd verborgen zaten. Sommige waren nog intact maar velen moesten bij elkaar gepuzzeld worden. Rond deze historische site werd een gebouw gemaakt en nu , meer dan 40 jaar later, zijn er nog altijd opgravingen aan de gang.

Na het indrukwekkend bezoek reden we naar een theater waar we tijdens de show een diner geserveerd kregen. De maaltijd bestond voornamelijk uit dumplings, dit is een soort van envelopje/zakje bestaande uit deeg met allerlei vulling.

De voorstelling was een orkest dat typische Chinese muziek uit de tijd van de keizer maakte ,afgewisseld met een groep dat eeuwenoude traditionele dansen kwam doen,allebei mooi uitgedost in Chinese kledij.

Toen de show ten einde was reden we terug naar het hotel waar we onze valiezen moesten inpakken en in de lobby zetten. De reden hiervoor was om alles vlot te laten verlopen ,omdat we morgenvroeg om 5u45 vertrekken naar de luchthaven om het vliegtuig te nemen naar onze volgende bestemming. Tijdens de rit naar de luchthaven zal het morgenvroeg heel stillekes zijn denk ik want het zal voor iedereen een kort nachtje worden.

Twee Europese toeristen met hun 'souveniertjes' :-)