zaterdag 11 maart 2017

De laatste dagen

Het is inmiddels al maart  en heb nu eindelijk eens wat tijd gevonden om onze China blog van oktober af te ronden, eigenlijk is dit een schande ,maar ja :-)
Na de overnachting in Suzhou werden we weer opgepikt door het busje en reden we terug richting Shanghai. Onze tussenstop was een Chinese tuin maar ik weet begot niet meer waar het was of hoe het heette maar lag ergens tussen Suzhou en Shanghai. Het was een heel mooie tuin met waterpartijtjes,mooie gebouwen en knappe bonsaiboompjes.

Na het bezoek reden we verder naar onze eindbestemming van deze vakantie ,naar Shanghai. Deze miljoenenstad is ons einddoel van deze mooie reis en hier gaan we dan ook de laatste 2 dagen doorbrengen. Eerst gingen we een bezoekje brengen aan een 'zijdemuseum' en zoals we al meerdere keren op deze reis hadden ondervonden was ook hier de uitleg van korte duur. In een kleine ruimte zo groot als onze living vertelde de 'lokale gids' hoe men van een larve van een rups echte zijde kan maken. Deze uitleg duurde ongeveer een 10 minuten en daarna werden we naar de volgende,grotere zaal gebracht waar men uitlegde en demonstreerde op welke manier ze een zijde dekbed maakten. Het zijn vele lagen uitgerekte zijdedraden die ze op elkaar leggen en zo tot 1 geheel komt. Uiteraard kon men deze dekbedden en bijpassende overtrekken hier kopen,wat had je gedacht ;-) . Na een tijdje werden we doorgestuurd naar een andere,nog grotere zaal waar men nog meer zijdespulletjes kon kopen zoals hemdjes ,sjaaltjes enzovoort. Wat de oorzaak was weet ik niet maar hier begon het voor mij fout te lopen. De toiletten in de 'zijdefabriek' werden door mij vele malen bezocht en dat zou voor de rest van de reis zo blijven. Immodium / diarreeremmer was my best friend :-(
Shanghai is op dit moment de grootste stad van China  en  sinds de jaren 90 is deze stad uitgegroeid tot 1 van de 3 grootste metropolen ter wereld. Daar waar een dikke 20 jaar geleden nog rijstvelden waren staan nu de meest moderne wolkenkrabbers en vormen nu het financiële en commerciële centrum. Gelegen aan de monding van de yangtze rivier en de oost chinese zee is dit gebied ook uitgegroeid tot de grootste haven van de wereld.
Een wereldstad van dit formaat moet natuurlijk ook een mooie winkelstraat hebben en die noemt in Shanghai Nanjing Road. Hier vind je alle westerse merken netjes naast elkaar, Mc donalds,Starbucks coffee,enz..noem maar op ,je kan het hier allemaal vinden. Denk de Chinese bevolking en de vele Chinese tekens  op de gevels van de winkels weg en je zou denken dat je in 1 of andere Europese of Amerikaanse stad bent .En de prijzen zijn ook op westerse maat want wie denkt hier een koopje te scoren is eraan voor de moeite. In het hart van deze wereldstad is nog weinig te bespeuren van een vroeger communistisch regime. Moest Mao dit kunnen zien zou hij misschien ter plekke een hartaanval krijgen. ;-)

Als avondactiviteit werden we na het diner naar een bolvormig gebouw gebracht waar er een show werd opgevoerd. Het was een acrobatenshow met een groot Cirque du soleil gehalte maar met een chinees tintje. Het was allemaal heel mooi en knap wat die Chinezen hier brachten en de show had een heel groot Wow gehalte. Ik wil niet weten hoeveel uren van training hier aan vooraf zijn gegaan. Na de voorstelling bracht de bus  ons naar het hotel maar dat was zo ver uit het centrum gelegen dat we weeral laat in ons bed lagen.

De volgende morgen stond er een bezoek aan een Chinees museum over hun geschiedenis op het programma, maar doordat ik zo ziek geworden was ondertussen, heb ik deze dag aan mij voorbij laten gaan en ben op de hotelkamer gebleven. Danny ,Marjolein en Peter zijn wel mee gegaan en  hebben na het museum nog de oude stad bezocht. Als afsluiter van die dag reed de bus nog naar de Bund ,een promenade langs de rivier van waaruit je een prachtig uitzicht hebt over het nieuwe gedeelte van de stad. Het stadsdeel genaamd Pudong,dat aan de overkant van de rivier ligt, is nog spiksplinter nieuw en is zich in de jaren 90 beginnen ontwikkelen,een dikke  20 jaar terug waren het nog enkel rijstvelden en nu staan er de modernste wolkenkrabbers.

Zondag was onze allerlaatste dag in China maar ook Peter heeft die ziek doorgebracht. Maar we waren niet alleen want velen van de groep waren  ondertussen geveld door diarree en braken, dus een einde in schoonheid van deze reis was het  niet.  Doordat ons hotel zo ver van het stadscentrum gelegen was bleven Marjolein en Danny in de buurt . Als we nu allemaal zo gezond als een visje waren geweest hadden we misschien de metro kunnen nemen en toch op verkenning gaan, want het busje bracht ons pas 's avonds naar het vliegveld. Zoals een Duits koppel uit onze groep die van de vrije tijd hebben geprofiteerd om met de hoge snelheidstrein te gaan rijden. De Maglev trein is de eerste magneetzweeftrein voor commercieel gebruik en is een verbinding tussen het centrum en de luchthaven en doet minder dan acht minuten over dit stuk van 30 kilometer. De topsnelheid ligt rond de 430 km per uur en is vooral een prestigeproject waar geen winst mee wordt gemaakt. De trein is dan ook meer een toeristische attractie dan echt een tijdbesparende manier van reizen. Spijtig genoeg hebben we het zelf niet mogen ervaren want ziek zijn op vakantie is 1 brok ellende.
Er stond  nog een lange vlucht van 11 uur op ons programma met nog een tussenstop in Munchen vooraleer we weer op Belgische bodem stonden.
Als we nu na enkele maanden terug denken aan deze reis begint hoe langer hoe meer het besef te komen dat we eigenlijk heel veel mooie dingen gezien hebben ondanks ik er wel heel sceptisch tegenover stond. De rondreis duurde 14 dagen maar het programma was zo heavy dat we ter plekke niet genoeg konden genieten van al het moois en indrukwekkends wat China te bieden heeft. We werden van hot naar her gesleept en hadden op sommige plekken misschien wel langer tijd nodig dan we kregen ,maar ja het was een groepsreis dus dan moet je de gids volgen hé.
Het was allemaal wel super georganiseerd en het was ook een toffe groep,dus dat maakt veel goed.

Ons eindbesluit? We hebben China gezien zoals een Amerikaan of Japanner door Europa reist dwz veel mooie hoogtepunten op een zo kort mogelijke tijd.
Bedankt Marjolein en Danny om ons te overhalen om deze prachtige reis met jullie mee te doen. Het was super!!!

1. Dat je genoten hebt en gezond weer thuisgekomen was het voornaamste.